Öğrencilerimizin TÜBİTAK Proje Başarısı

06 Mayıs 2025 Salı


Proje Yürütücüsü : Muhammed Nurullah Avran
Danışman : Dr. Murat Bakırcı
Proje Adı : Gerçek Zamanlı Otonom Nesne Takibi ve Hedef Tespiti için Düşük Maliyetli Sistem Geliştirilmesi
 
Proje Özeti
Bu proje, Jetson Nano platformu üzerinde çalışan, gerçek zamanlı nesne takibi ve otonom hedef tespiti yapabilen düşük maliyetli, taşınabilir ve enerji verimli bir sistemin geliştirilmesini hedeflemektedir. Savunma sanayii ve otonom sistemler başta olmak üzere birçok alanda kritik öneme sahip bu teknolojik ihtiyaç, mevcut çözümlerin yüksek donanım maliyeti ve enerji tüketimi gibi sınırlılıklarına alternatif sunmayı amaçlamaktadır. Projede, derin öğrenme tabanlı YOLOv8 modeli kullanılacak ve bu modelin Jetson Nano üzerinde gerçek zamanlı çalışabilirliği TensorRT optimizasyonları ile sağlanacaktır.

Sistemde kullanılacak kamera modülü aracılığıyla alınan görüntüler, OpenCV ile işlenerek YOLOv8 üzerinden analiz edilecek; tespit edilen nesneler doğrultusunda, otonom hedef takibi gerçekleştirilecektir. Projenin özgün değeri, gelişmiş donanım kaynaklarına ihtiyaç duymadan, taşınabilir ve maliyet etkin sistemlerle yüksek doğruluklu nesne takibi sağlayabilmesidir. Bu yapı, İHA’lar gibi mobil platformlar için güçlü bir teknolojik alternatif sunacaktır.

Proje yönetimi, donanım kurulumu, model eğitimi, optimizasyon ve test aşamalarını içeren iş paketlerine bölünmüş, performans kriterleri ise doğruluk, işlem hızı (FPS) ve enerji tüketimi çerçevesinde tanımlanmıştır. Beklenen yaygın etki, yalnızca akademik literatüre katkı ile sınırlı kalmayıp, savunma ve ticari uygulamalarda düşük maliyetli nesne takibi çözümleri için sürdürülebilir bir temel oluşturmasıdır.

Proje Yürütücüsü : Hakan Yalçıntaş
Araştırmacılar : Yusuf Berat Gürül
Danışman : Dr. Hakan Bucak
Proje Adı : Düşük Hızlı Hava Araçları için Özgün Girdap Jeneratörü Tasarımı ve Performans Analizi

Proje Özeti
Bu proje, düşük hızda hareket eden hava araçları için özgün tasarıma sahip girdap jeneratörleri (VG) geliştirmeyi ve bu jeneratörlerin aerodinamik performans üzerindeki etkilerini deneysel ve sayısal yöntemlerle incelemeyi amaçlamaktadır. Proje kapsamında, kanat profilleri üzerinde VG’lerin konum, açı ve yükseklik gibi geometrik parametrelerinin etkileri değerlendirilerek, bu tasarımların kaldırma kuvvetini artırma ve sürükleme kuvvetini azaltma üzerindeki etkileri analiz edilecektir. Yöntem olarak, ilk aşamada 3D yazıcı ile özgün VG modelleri ve kanat profili üretilecek, ardından bu modeller rüzgâr tünelinde farklı hız aralıklarında (0-15 m/s) test edilecektir. Paralel olarak, elde edilen deneysel veriler, Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) analizleriyle doğrulanacaktır. Proje yönetimi, bir dizi iş paketine ayrılmış olup, her bir aşama sırasıyla kanat profili tasarımı, VG üretimi, VG'siz ve VG'li rüzgâr tüneli testleri, HAD analizleri ve sonuçların karşılaştırılması olarak planlanmıştır. Bu yöntemle, deneysel ve sayısal analizlerden elde edilen sonuçlar karşılaştırılarak doğruluk artırılacaktır. Sonuçların analizinde, VG’lerin düşük hızdaki akış ayrılmasını geciktirme, kaldırma kuvvetini artırma ve sürükleme kuvvetini azaltma gibi etkileri kapsamlı bir şekilde değerlendirilecektir. Projenin yaygın etkisi, literatürde düşük hız rejiminde VG’lerin aerodinamik etkilerine dair mevcut boşlukları doldurmak ve düşük hızda hareket eden hava araçlarının tasarım süreçlerine yönelik somut öneriler geliştirmek olacaktır. Bununla birlikte, proje sonuçlarının endüstriyel ve akademik alanda düşük hızda hareket eden hava araçlarının performansını artırmaya yönelik uygulanabilir çıktılar sunması hedeflenmektedir.

Proje Yürütücüsü : Barkın Kıvanç
Araştırmacılar : Hatice Günaydın
Danışman : Dr. Harun Zontul
Proje Adı : Wingtip Float'ın Yer Etkisinin Sayısal Analizi

Proje Özeti
Deniz uçakları, pist ve altyapı yetersizliği nedeniyle ilk olarak 1. Dünya savaşı döneminde ulaşım ve taşıma amacıyla kullanılmıştır. Deniz uçakları, Floatplane ve Flying Boat olmak üzere iki ana sınıfa ayrılmıştır. Floatplane’ler turizm ve ulaşımda kullanılırken Flying Boat tipi uçaklar ise arama-kurtarma ve yangın söndürme gibi görevlerde tercih edilmektedir. Tekne benzeri gövde yapıları sayesinde suya iniş yapabilen bu uçaklar, kanat uçlarına yerleştirilen Wingtip Float’lar sayesinde de yatay stabilitelerini koruyabilmektedir.

Bu projede, Canadair Cl-215 yangın söndürme uçağı model alınarak, Wingtip Float’ın rijit bir yüzeyde iniş ve kalkış anındaki yer etkisi incelenecektir. CFD (Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği) ile yürütülecek çalışmada hidrodinamik kuvvetler göz ardı edilerek numerik bir çalışma yürütülecektir. Kanat profili olarak NACA 4418 kullanılacak, validasyon için deneysel verilere dayanılacaktır. Sonuçlar, sürükleme (CD) ve taşıma katsayısı (CL) gibi değerlerin yanı sıra hız ve basınç konturları ile akışın görselleştirilmesi yoluyla değerlendirilecektir.
 
Proje Yürütücüsü : Azize Yağmur Kandemir
Araştırmacılar : Öznur Aksu, Kevser Baştan, Şevval Nur Aydın
Danışman : Dr. Hakan Bucak
Proje Adı : Oblik Şokların Güçlü veya Zayıf Rejimlerinin Oluşmasında Etkili Parametrelerin Araştırılması

Proje Özeti
Bu proje, oblik şok dalgalarının süpersonik akışlardaki güçlü veya zayıf karakterde oluşumunu etkileyen parametreleri incelemeyi amaçlamaktadır. Bu konuda literatürde eksikliği hissedilen, şok karakterinin önceden tahmin edilebilirliğini artırmak projenin özgün değerini oluşturmaktadır. Araştırmada, Mach sayısı, rampa açısı, aşağı akış basıncı, akışkan giriş sıcaklığı ve yüzey sıcaklığı gibi faktörlerin etkisi değerlendirilerek, yüksek hızlı akışlarda oblik şokların dinamikleri incelenecektir.

Çalışmanın yöntemi, Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) simülasyonlarıyla çeşitli parametrelerde oluşan oblik şokların özelliklerini analiz etmeye dayanmaktadır. ANSYS FLUENT yazılımı kullanılarak gerçekleştirilecek simülasyonlarda şok açısı (ß), Mach sayısı ve rampa açısı (?) gibi parametreler hesaplanacak ve ?-ß-M bağıntısı ile doğrulama yapılacaktır. Daha sonra yöntem bölümünde detaylıca verilmiş olan parametrik değerler toplamda 64 kombinasyon ile ANSYS FLUENT’te koşulacaktır. Sonuçlar oluşacak olan şok açılarına göre değerlendirilecektir.

Projenin yönetimi, iş paketleri ve belirli zaman çizelgeleri doğrultusunda yürütülecek olup, tasarım, analiz ve değerlendirme aşamalarıyla proje boyunca hedeflere ulaşılmasını güvence altına alacaktır. Bu kapsamda her bir iş paketi, proje çıktılarının hedeflere uygun şekilde elde edilmesine katkıda bulunacak şekilde planlanmış ve proje üyeleri arasında iş yükü gözetilerek dağıtılmıştır.

Proje sonunda elde edilen bulguların, ramjet motorlarının aerodinamik tasarımı ve yüksek hızlı akışların optimizasyonu için önemli bilgiler sunması beklenmektedir. Çalışmanın sonuçları bilimsel yayınlar ve üniversitede düzenlenecek seminerlerle paylaşılacak; bu yönüyle, yüksek hızlı motor sistemlerinin tasarımına yönelik literatüre katkı sağlaması ve yaygın bir etki oluşturması hedeflenmektedir.
 
Hazırladıkları proje önerileriyle TÜBİTAK’tan destek almaya hak kazanan öğrencilerimizi ve katkı sunan danışman akademisyenlerimizi tebrik eder, başarılarının devamını dileriz.